Упровадження концепції «Smart City» в управління великими містами України
Короткий опис(реферат)
Дисертація є завершеною науково-дослідною роботою, в якій наведено
розв’язання актуального наукового завдання – обґрунтування комплексу
концептуальних положень щодо упровадження концепції «Smart City» в
управління великими містами України, а також розроблення методико-
технологічного забезпечення відповідних процесів та їх безупинного
вдосконалення.
За результатами дослідження теоретичних основ розвитку концепції
«Smart City» як інноваційного підходу до місцевого управління за
критеріальним підходом, згідно з яким, розвиток узагальнено має відповідати
таким критеріям, як самокерованість, мотивованість, адаптивність,
ресурсозбережність та технологічність, запропоноване авторське визначення
поняття «smart city» («смарт сіті», «smart сіті», «розумне місто»), яке
розглядається як комплексна та багатофакторна муніципальна система, що
вміщує інституційну, соціальну, економічну, екологічну, технологічну
складову, ефективна взаємоузгоджена та інтегрована робота яких забезпечує
сталий розвиток міста, підвищення комфортності та надання якісних послуг.
Акцентовано на тому, що формування методичних засад розвитку великих
міст та його стимулювання залежить від розуміння органами місцевого
самоврядування (міська рада) глибинної комплексності та системної етапності
цього процесу. Визначено, що управлінський підхід до розгляду розумного міста як
суспільного простору, обмеженого географічними межами міста, полягає у
вивченні умов функціонування міської економічної системи, формуванні
сприятливого підприємницького й інвестиційного клімату, становленню
бренду міста та створення його позитивного іміджу, посилення впізнаваності
на інших ринках, використанню особливостей розвитку місцевих ринків
товарів і послуг, капіталу, праці, інформації, знань і технологій. За цих
вихідних положень, місто розглянуто як форму територіальної організації
суспільної активності сил з характерними їй особливостями взаємин між
суб’єктами суспільних відносин, інфраструктурою та умовами ведення
господарської діяльності (традиції, цінності, орієнтири).
Комплексний аналіз стану наукового опрацювання проблеми розвитку
«smart city» засвідчив, що smart-управління часто ототожнюється з
е-врядуванням, яке враховує досвід галузевого управління і орієнтується на
системність і комплексність рішень. Встановлено, що для ефективного
розвитку розумного міста у повоєнний період необхідним є: забезпечення
відповідного нормативно-правового поля на рівні держави; створення
загальних та локальних умов соціальної, економічної, екологічної,
продовольчої безпеки; розвиток громадянських ініціатив і соціальної
відповідальності; формування економічного базису позитивних структурних
зрушень в міській інституційно-соціо-еколого-економічній системі.
Проаналізовано розвиток електронного урядування як інноваційного
підходу до вирішення проблем smart-управління містом, зокрема, на прикладі
Дніпровської міської ради. Визначено, що, враховуючи досвід використання
інформаційно-комунікаційних технологій та відлагоджені механізми
дистанційної роботи, електронне управління можна розуміти як досягнення
якісного рівня здійснення управлінських задач засобами ІКТ, які сприяють
розумному, добре організованому, швидкому, зручному та прозорому процесу
вироблення політики з наданням інформації та практичних рішень для
громадян в цілому, і в тому числі виконання управлінських завдань під час кризового періоду, наприклад, епідеміологічної ситуації з пандемією COVID-
19, а потім – війни.
Досвід складення стратегічного документу – Стратегії цифрової
трансформації міста Дніпра «Дніпро smart сіті» – головною ідеєю якого є
впорядкування напрямів роботи зі смартизації та цифрової трансформації
міста та визначення узагальненого плану дій в цьому напрямі,
екстрапольовано на інші великі міста України. Доведено, що чимала кількість
е-послуг та ініціатив з покращення системи їх надання забезпечують
стрімкість цифровізації та зручної трансформації звичайних сервісів в онлайн-
формат і лягли в основу концептуалізації цифрового переходу міста Дніпра.
Акцентовано на тому, що упровадження концепції «Smart City» в управління
великим містом полягає не лише в автоматизації управлінських процесів та
цифровізації послуг, а в ґрунтовних змінах системи публічного управління та
користування послугами міста. Відповідно, бачення «smart city» великого
міста – це розширення простору використання цифрових технологій для
кращого розпорядження спільними ресурсами громади та зменшення
навантаження на довкілля для надання сучасних та затребуваних публічних
послуг.
Здійснено систематизацію глобальних трендів «смартизації» міст, що
полягають у виявленні та інтерпретуванні в умовах подолання військової
агресії та відповідних геополітичних загроз для розвитку України складових
концепції «Smart City» з позиції таких основних підходів, як соціальний,
економічний, екологічний, технічний та інституційний для подальшого
адаптування усталених міжнародних практик з метою наближення моделей
управління розвитком великих міст в Україні до міжнародних стандартів, з
одного боку, та задоволення потреб й вимог місцевої громади, з іншого.
Удосконалено теоретичні основи розвитку концепції «Smart City» як
інноваційного підходу до управління на місцевому рівні із прогресивного та
безупинного вдосконалення процесів і результатів діяльності органу
місцевого самоврядування шляхом розроблення на основі базових рекомендацій міжнародного стандарту ISO 37101 «Сталий розвиток у
громадах – система управління сталим розвитком – вимоги з рекомендаціями
щодо використання» інтегрованої моделі, яка поєднує комплекс безупинного
вдосконалення результатів досягнення цілей розвитку стратегічного рівня із
процесним (тактичним) рівнем управління, базуючись на концепції
міжорганізаційної сумісності та технології блокчейн, та обумовлює вибір
інноваційних підходів та інструментів для визначення та аналізування
показників досягнення критеріїв «смартизації», які можуть бути використані
для визначення прогресу у досягненні Цілей сталого розвитку великим містом
в Україні.
Дістали подальшого розвитку: механізм smart-трансформації великих
міст України у повоєнний час на основі мотивованої участі громадян, що
охоплює сфери надання електронних публічних послуг, побудови системи
внутрішньої і зовнішньої взаємодії органів місцевого самоврядування,
передбачає формування стратегічного плану «цифрового переходу» міста на
засади сталого розвитку та використання інноваційних інструментів для
побудови та подальшого розвитку «smart city», що характеризуватимуться
зручністю для громадян, дружністю та безпечністю міського середовища,
інноваційністю управлінських рішень та цифровізацією публічних сервісів;
наукові положення щодо оцінювання зрілості органу місцевого
самоврядування великого міста у сфері електронного урядування за рівнем
інноваційності та зручності підходу до вирішення проблем «розумного»
управління містом у повоєнний період, що базується на цифровізації
традиційних послуг, а також на повній цифровій трансформації системи
відносин між органами державної влади, органами місцевого самоврядування
(міська рада) та громадянами міста, що передбачає забезпечення:
взаємоінтегрованості сервісів різних структур; зручності та простоти для
користувача; доступності, як організаційної, так і економічної; широти
охоплення; передбачення можливостей оброблення зворотного зв’язку та
тісної співпраці між учасниками взаємодії; формалізація підходів, реалізація яких сприятиме органам місцевого самоврядування у застосуванні технології
блокчейн як драйвера розвитку концепції розумного міста в Україні, що
змінює традиційний підхід до розподілу влади в Україні на користь
децентралізації та деконцентрації владних повноважень та ресурсів і пропонує
максимізоване мотивоване включення в управлінські процеси якомога більшої
кількості професійних учасників, що унеможливить корупційні прояви,
недоброчесність, перевищення та нечесне використання владних повноважень
окремими особами, натомість забезпечить кращий контроль та розподілене
прийняття рішень в процесі побудови розумних міст
Уперше сформовано комплекс концептуальних положень та
рекомендацій органам публічного управління щодо їх практичного
впровадження, застосування яких дозволить здійснити перехід системи
управління органу місцевого самоврядування, релевантно рівню його
цифрової готовності, до стану «смарт-міста» на основі імплементації
складових концепції «Smart City», унаслідок чого забезпечуватимеся прогрес
у досягненні Цілей сталого розвитку та підсилення спроможності великих міст
та їх громад у вимірах сталості (sustainability), стійкості / резільєнтності
(resilience) та «смартизації» (smartness). The thesis is a scientific paper that provides a solution to the relevant scientific
problem – substantiation of a complex of conceptual provisions and practical
proposals for ensuring the development of a smart city based on the use of innovative
management instruments in local self-governance in Ukraine, as well as the
development of theoretical and methodological support for relevant processes and
their continuous improvement and development.
According to the results of the study of the theoretical foundations of the
development of the «Smart City» concept as an innovative approach to local
management, the development should generally meet such criteria as self-
organizing, motivation, adaptability, resource conservation, and technology
orientation. An author proposes a definition of the “smart city” concept, which is
considered a complex and multifactorial municipal system, containing institutional,
social, economic, ecological, and technological components, the effective
coordinated and integrated work of which ensures the sustainable development of
the city, increasing comfort and providing quality services. Emphasis is placed on
the fact that the formation of methodological foundations for the development of big
cities and its stimulation depends on the understanding by local self-government
bodies (city council) of the deep complexity and systemic stages of this process.
It was determined that the managerial approach to considering a smart city as
a public space limited by the geographical boundaries of the city consists in studying
the conditions of functioning of the city's economic system, forming a favorable
business and investment climate, establishing the city's brand and creating its
positive image, strengthening recognition in other markets, using peculiarities of development of local markets of goods and services, capital, labor, information,
knowledge, and technologies. Based on these initial provisions, the city is
considered as a form of territorial organization of social activity of actors with its
characteristic features of relationships between subjects of social relations,
infrastructure, and conditions of economic activity (traditions, values, reference
points).
A comprehensive analysis of the state of scientific development of the
problem of the creation of the «smart city» proved that smart management is often
equated with e-governance, which takes into account the experience of industrial
management and focuses on the system and complexity of solutions. It was proved
that for the effective development of a smart city in the post-war period, it is
necessary to: ensure the appropriate regulatory and legal framework at the state
level; create general and local conditions of social, economic, and ecological
security; develop civic initiatives and enhance social responsibility; form an
economic basis of positive structural changes in the urban institutional-socio-
ecological-economic system.
The state of development of smart e-governance as an innovative approach to
solving the problems of «smart» city management is analysed using the example of
the Dnipro City Council. It was determined that taking into account
the experience of using ICT and the improved mechanisms of remote work,
e-governance can be understood as achieving a clear level of implementation
of management tasks through ICT, which contributes to a smart, well-organized,
fast, convenient, and transparent policy-making process with the provision
of information and practical solutions for citizens in general, including
the performance of management tasks during a crisis period, for example,
the epidemiological situation with the COVID-19 pandemic, and then – the war.
The assets of the Dnipro City Council in this area regarding the creation of
the Digital Transformation Strategy of the city of Dnipro «Dnipro smart city» are
described. They are based on the idea of optimizing the way of providing public
services to citizens by streamlining numerous transformational initiatives. The experience of drawing up a strategic document, the main idea of which is to
streamline the areas of work on smartness and digital transformation of the city and
define a generalized action plan in this direction, could be extrapolated to other cities of
Ukraine. It has been proven that a considerable number of e-services and initiatives
to improve the system of their provision ensure the speed of digitalization and the
convenient transformation of ordinary services into an online format and formed the
basis of the conceptualization of the city's digital transition. For this purpose,
examples of improving digital interaction between local self-government bodies and
citizens are provided. In conclusion, the understanding of the concept of a smart city
is summarized in the example of the city of Dnipro. Its features are both the
automation of management processes and digitalization of services, as well as
fundamental changes in the management and use of city services. Accordingly, the
vision of «Dnipro smart city» is called the expansion of the space for the use of
digital technologies for better management of the community's common resources
and reducing the burden on the environment to provide modern and popular public
services to the people of Dnipro.
The global trends in the «smartness» of cities are systematized. They are
consisting of the identification and interpretation of the components of the «Smart
City» concept in the context of overcoming military aggression and relevant
geopolitical threats to the development of Ukraine from the standpoint of such basic
approaches as social, economic, ecological, technical, and institutional, for further
adaptation of established international practices to bring development management
models of bit cities in Ukraine closer to international standards, on the one hand, and
meeting the needs and demands of the local community, on the other.
The theoretical foundations of the development of the concept of a «Smart
City» as an innovative managerial approach for the local level of progressive and
continuous improvement of the processes and results of the activity of the local self-
government body were improved. It is based on the basic recommendations of the
international standard ISO 37101 «Sustainable development in communities –
sustainable development management system – requirements with recommendations for the use» of an integrated model that combines the complex of
continuous improvement of the results of achieving strategic development goals
with the process of management, based on the concept of inter-organizational
compatibility and blockchain technology, and determines the choice of innovative
approaches and tools for determining and analyzing achievement indicators
«smartness» criteria that can be used to determine progress in achieving the
Sustainable Development Goals by a big city in Ukraine.
Received further development: the mechanism of smart transformation of big
cities of Ukraine in the post-war period based on the motivated participation of
citizens, which covers the spheres of providing electronic public services, building
a system of internal and external interaction of local self-government bodies,
provides for the formation of a strategic plan for the digital transition of the city on
the basis of sustainable the development and use of innovative tools for the
construction and further development of «smart cities», which is characterized by
convenience for citizens, friendliness and safety of the urban environment,
innovative management solutions and digitalization of public services; scientific
regulations regarding the assessment of the maturity of the local self-government
body of a large city in the field of electronic governance according to the level of
innovation and convenience of the approach to solving the problems of «smart» city
management in the post-war period, based on the digitalization of traditional
services, as well as on the complete digital transformation of the system of relations
between state bodies authorities, local self-government bodies (city council) and city
citizens, which involves ensuring: mutual integration of services of various
structures; convenience and simplicity for the user; accessibility, both organizational
and economic; breadth of coverage; anticipation of opportunities for feedback
processing and close cooperation between interaction participants; formalization of
approaches, the implementation of which will contribute to local self-government
bodies in the application of blockchain technology as a driver of the development of
the concept of a smart city in Ukraine, which changes the traditional approach to the
distribution of power in Ukraine in favor of decentralization and deconcentration of power and resources and offers a maximized motivated inclusion in management
processes of the largest possible the number of professional participants, which will
prevent corruption, dishonesty, excess and dishonest use of power by individuals,
but will instead provide better control and distributed decision-making in the process
of building smart cities
For the first time, a complex of conceptual provisions and recommendations
for public administration bodies regarding their practical implementation has been
formed, the application of which will allow the transition of the management system
of the local self-government body, relevant to the level of its digital readiness, to the
status of a «smart city» based on the implementation of the components of the
«Smart City» concept, as a result, which will ensure progress in achieving the
Sustainable Development Goals and strengthening the capacity of cities and their
communities in terms of sustainability, resilience, and smartness.