Художня еволюція фольклорного образу в українському ліро-епосі
Abstract
У статті досліджено своєрідність функціонування фольклорного сюжетно-образного матеріалу, форми та
способи переосмислення образу головної героїні народної думи «Маруся Богуславка», витвореного поетичною
фантазією кобзарів, основаного на дійсності в однойменних поемах Євгена Згарського й Людмили Коваленко та
ліричній драмі Михайля Семенка.
З героїчного народного епосу про боротьбу українського народу з турецько-татарськими поневолювачами
відомо, що всіх, хто потрапляв у полон і зрікався християнської віри, уважали зрадниками. У художній літературі образ Марусі Богуславки, хоча вона й «потурчилася», не викликав осуду, трактувався як патріотичний за
героїчний вчинок – звільнення невільників з полону, за допомогу землякам повернутися в Україну.
Для аналізу обрано першу інтерпретацію образу бранки в українській літературі – поему «Маруся Богуславка» (1862) Є. Згарського, останню – історичну поему «Маруся Богуславка» (2014) Л. Коваленко, й ліричну драму
«Маруся Богуславка» (1921) М. Семенка, у яких головна героїня несе народну ґенезу, порушує проблему фольклорного прототипу в художньому тексті, впливу національно-історичних, морально-психологічних чинників на
характер його переосмислення.
У цих творах ускладнено психологічне вмотивування вчинку Марусі Богуславки порівняно з думою, багато
алюзій на інші думи невольницького циклу («Козак Голота», «Буря на Чорному морі», «Плач невольників», «Невольники на каторзі», «Втеча трьох братів із города Азова, з турецької неволі»), особливо в описі перебування
козаків у неволі, уведено в текст соціально-побутові та обрядові пісні, пареміографію. До думної фактури зміст
творів наближено в багатьох моментах, окрім трагічної розв’язки сюжету, – описі «темниці», описі бранців,
проклинанні Марусі за нагадування про Великдень, її відповіді, усталеній формулі потурчення – ради «розкоші
турецької, для лакомства нещасного», провіщенні входження Марусі в піснетворчість народу The article depicts the research of the distinctiveness of the functioning of folklore story-image material, formats and way of rethinking the image of the main character of a folk duma “Marusia Bohuslavka”, which was created by the based on the reality poetic imagination of Kobzars in cognominal poems of Yevhen Zgharskyi and Lyudmila Kovalenko and in lyrical drama of Mykhail Semenko. It is known from heroic folk epos about the fight of Ukrainian people with Turkish-Tatar occupants that every captive who renounced Christian faith were considered to be traitors. In artistic literature the image of Marusia Bohuslavka, though she did renounce Christian faith and embraced the faith in Turkey, was never condemned. It was treated as a patriotic and heroic act – releasing captives and helping them with their return home to Ukraine.