Экспериментальные исследования периода заклинивания роликового останова для шахтных уклонных ленточных конвейеров
Abstract
Приведены сведения о экспериментальных исследованиях влияния геометрических, физико-механических и силовых параметров роликового останова в период заклинивания на работу шахтного уклонного ленточного конвейера. Приведены результаты математического и экспериментального исследования усилий, действующих в период заклинивания на основные элементы роликового останова открытого типа с резиновым покрытием ролика для шахтных уклонных ленточных конвейеров. По полученным данным сделаны выводы о возможных путях уменьшения нормальных нагрузок. Получено расчетное выражение, позволяющее определить параметры роликового останова открытого типа с с резиновым покрытием ролика, обеспечивающие минимальные контактные нагрузки, возникающие в останове при заклинивании. На основании теоретических и экспериментальных исследований даны рекомендации о том, что применение ролика с наборной резиновой футеровкой в останове позволяет изменять угол заклинивания в диапазоне 15°…60°, что обеспечивает снижение контактных нагрузок в роликовом останове при заклинивании. Data are given as to experimental investigations of influence of geometrical, physicomechanical and power parameters of roller arrester at the moment of wedging during for work of slope belt conveyors of a mining industry. Data are given as to the results of mathematical estimation and experimental investigations of forces acting during at the moment of wedging upon the basic parts of the roller arrester open construction with a roller having a typesetting rubber covering. The data obtained is also analysed in the article to define normal level of pressure for the roller, which is perpendicular to the axis. Conclusions are drawn concerning possible ways of lowering pressures which act upon the parts of the arrester. Settlement expression allowing to define parameters roller arrester the providing minimal level of pressures arising upon the parts of arrester at the moment of wedging during. On the basis of theoretical and experimental investigations are given recommendations that the use of roller having a typesetting rubber covering to arrester open construction allows you to change the angle of wedge in the range of 15 to 60 degrees, which reduces the contact pressures arising upon the parts of arrester at the moment of wedging during.