Zachowania czytelników i użytkowników w bibliotece, ich obraz i refleksje nad współczesną kulturą informacyjną
Resumen
Przedmiotem artykułu są współczesne realia pracy w bibliotece wynikające ze
złożoności kontaktów z czytelnikami i użytkownikami. Podstawę źródłową stanowią teksty polskie i obce (wypowiedzi bibliotekarzy, tematyczne piśmiennictwo naukowe) z lat 1998-2014. Przedstawiono obraz środowiska czytelników i użytkowników pod kątem ich zachowańw bibliotece. Wyróżniono następujące wątki: 1. sposób bycia osób, 2. zachowania merytoryczne (świadczące o kompetencjach użytkowników i odnoszące się do kompetencji bibliotekarzy), 3. presja czytelników i użytkowników (jako sposób zachowywania się części osób w zamiarze uzyskania przez nich celów nie mieszczących się w profilu działań biblioteki). Uwzględniono treści regulaminów bibliotek i rozważono zachowania osób odwiedzających biblioteki w zakresie: 1) sposobu bycia wobec innych osób korzystających z biblioteki, 2) sposobu postępowania w stosunku do mienia instytucji bibliotecznej i 3) do jej pracowników. Sformułowano sugestie w zakresie dążenia do pomniejszenia rozmiaru zachowań niepożądanych i pobudzenia dobrych praktyk poszerzania wiedzy za pośrednictwem biblioteki. The subject of this article is a contemporary reality of libraries’ employees resulting
from complexity of contacts with readers and users. The basis for this article comprises of Polish and foreign sources (statements of librarians, thematic scientific literature) dating from 1998 to 2014. It aims to show a picture of the environment of readers and users in terms of their behavior in the library.
The following topics were discussed: 1. Overall culture and manner of persons visiting
libraries, 2. Substantive behaviors (indicating the competence of users and referring to the competence of the librarians), 3. Pressure of readers and users (as a mode of behavior of persons whose objectives do not fall within the scope of libraries profiles).
Libraries’ internal regulations as well as behaviors of visitors were analyzed in terms of: 1) the way of acting towards other people using the library, 2) behavior in relation to the property of a library institution and 3) to its employees. Suggestions were formulated in order to decrease the size of unwanted behaviors and to stimulate good practices in knowledge expansion through the library. Предметом дослідження, підсумки якого висвітлюється у статті є реальний стан
особливостей праці в сучасній бібліотеці, як результат взаємовідносин між бібліотекарем і читачем або користувачем. Джерельну базу складають польські і закордонні тексти: тематична наукова література і зафіксовані думки бібліотекарів, опубліковані протягом 1998–2014 рр. Представлено середовище читачів і користувачів з точки зору їхньої поведінки у бібліотеці.
Виокремлено наступні чинники: 1) спосіб життя осіб, 2) способи поведінки, (що
свідчать про компетенцію користувачів як віддзеркалення компетенції бібліотекарів); 3) форми «тиску» читачів і користувачів на бібліотекаря (як способу поведінки частини осіб, з метою досягнення окреслених цілей, які виходять поза рамки профілю діяльності бібліотеки). Представлено фрагменти з правил користування бібліотеками і проаналізовано поведінку відвідувачів наступним чином: 1) спосіб поведінки в стосунку до інших користувачів, 2) спосіб поведінки по відношенню до статусу установи (бібліотеки) і 3) до її працівників. Сформульовано міркування і пропозиції, скеровані на зменшення діапазону небажаної поведінки і стимулювання до позитивних прикладів сприйняття бібліотеки як місця для поширення знань.