Friction of flexible friction effect and general law on friction in operation of transport machines with flexible tie body
Resumen
Purpose. The justification of the new equation of friction of flexible bodies, which confirm the concepts of friction of bodies during operation of transport machines with flexible tie body.
Methods. A comparison of the known concepts of the friction of bodies, the influencing factors, and the solutions of the Euler problem of the sliding of a flexible body along a fixed block.
Findings. The general factors of friction of inflexible bodies are established – frictional force and normal reaction between bodies, which are linearly connected, and a new equation of friction of flexible bodies is justified.
Originality. For the first time it is established that the new equation of friction of flexible bodies:
– includes the frictional force and the normal reaction between the bodies, which are linearly connected;
– corresponds to the equilibrium conditions of the mechanical system;
– coincides with the law of friction of bodies of Coulomb, which is common.
Practical implications. New scientific knowledge widens the idea of the friction of bodies. They contribute to a deeper understanding of the physics of the process and the accuracy of conducting research, determine the development of technology and perfection of transport vehicles with a flexible body, increase their efficiency and operation safety. Цель. Обоснование нового уравнения трения гибких тел, которое уточняет представление о трении при эксплуатации транспортных машин с гибким тяговым органом.
Методика. Сопоставление известных представлений о трении тел, влияющих факторах и решений задачи Эйлера о скольжении гибкого тела по неподвижному блоку.
Результаты. Установлены общие факторы трения негибких тел – сила трения и нормальная реакция между телами, которые линейно связаны между собой, и обосновано новое представление об уравнении трения гибких тел.
Научная новизна. Впервые установлено, что новое уравнение трения гибких тел:
– включает силу трения и нормальную реакцию между телами, которые линейно связаны между собой;
– соответствует условиям равновесия механической системы;
– совпадает с законом трения тел Кулона, который является общим.
Практическая значимость. Новые научные знания расширяют представление о трении тел. Они способствуют более глубокому пониманию физики процесса и точности проведения научных исследований, обусловливают развитие техники и совершенствование транспортных машин с гибким телом, повышают их эффективность и безопасность эксплуатации. Мета. Обґрунтування нового рівняння тертя гнучких тіл, яке уточнює уявлення про тертя при експлуатації транспортних машин з гнучким тяговим органом.
Методика. Зіставлення відомих уявлень про тертя тіл, факторів, що впливають на тертя і розв’язань задачі Ейлера про ковзання гнучкого тіла по нерухомому блоку.
Результати. Встановлено загальні фактори тертя негнучких тіл – сила тертя і нормальна реакція між тілами, які лінійно пов’язані між собою, та обґрунтовано нове уявлення про рівняння тертя гнучких тіл.
Наукова новизна. Вперше встановлено, що нове рівняння тертя гнучких тіл:
– включає силу тертя і нормальну реакцію між тілами, які лінійно пов’язані між собою;
– відповідає умовам рівноваги механічної системи;
– збігається з законом тертя тіл Кулона, який є загальним.
Практична значимість. Нові наукові знання розширюють уявлення про тертя тіл. Вони сприяють глибшому розумінню фізики процесу та точності проведення наукових досліджень, обумовлюють розвиток техніки й вдосконалення транспортних машин з гнучким тілом, підвищують їх ефективність і безпеку експлуатації.
Colecciones
- Volume 11, Issue 4 [14]