Analysis and improvement of the methodology for solving the braking task of open-pit rail transport
Zusammenfassung
The originality. For the first time, a detailed analysis of the braking calculation algorithm for
railway transport, as outlined in the methodology of the current Norms of technological design for
mining enterprises with open-pit mining of mineral deposits, has been conducted. Recommendations,
adjustments, and corrections are provided to enhance the braking calculation algorithm for railway
transport. For the first time, with corrections to the deficiencies and errors of the methodology, an
improved Methodology for Solving the Braking Task of Open-Pit Rail Transport using the MS Excel
spreadsheet has been proposed. It takes into account the type of track and includes automated search
for the initial braking speed.
Practical implementation. The methodology presented in the article can be applied as a tool in
the design and execution of research for the effective solution of braking task in industrial open-pit
rail transport using the MS Excel spreadsheet. Наукова новизна. Вперше виконано докладний аналіз алгоритму розрахунку гальмівної задачі
для залізничного транспорту, що викладено у методиці діючих Норм технологічного проєктування гірничодобувних підприємств із відкритим способом розробки родовищ корисних копалин. Надано рекомендації, корегування та виправлення, щодо поліпшення алгоритму розрахунку гальмівної задачі для залізничного транспорту. Вперше, з виправленням недоліків та помилок
методики, запропонована удосконалена Методика рішення гальмівної задачі кар’єрного залізничного транспорту за допомогою табличного процесора МS Excel, що враховує тип колії, автоматизований пошук значення початкової швидкості гальмування.
Практична значимість. Викладену у статті методику можна застосовувати у якості інструмента
при проєктуванні та при виконанні досліджень для ефективного рішення гальмівної задачі промислового кар’єрного залізничного транспорту за допомогою табличного процесора
МS Excel.