Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/154102
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kirin, R | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T12:28:36Z | - |
dc.date.available | 2019-06-11T12:28:36Z | - |
dc.date.issued | 2019-06-30 | - |
dc.identifier.issn | 2415-3443 | - |
dc.identifier.issn | 2415-3435 | - |
dc.identifier.uri | http://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/154102 | - |
dc.description.abstract | Purpose. Compliance of statutory and regulatory requirements as for mineral mining, made while subsurface using, mines inspectorating, bringing to responsibility, and creating prerequisites for providing legal guarantees of those who mine the deposits, have been studied. Methods. The studies are to make sequential comparative analysis of the current statutory and regulatory requirements, determined by the Subsurface Code of Ukraine, and Mining Law of Ukraine concerning mineral mining and identifying a level of their system harmony. Findings. It has been determined that a complex of the basic requirements for mining of the deposits is formed within corresponding system of subjects of subsoil use at each component of use – inspection – responsibility chain; it is obvious thing that their correspondence has a potential for harmony. New levels of differentiation of the requirements for deposit mining have been determined. It has been mentioned that the requirements for mining involve not only subsoil as a general object; they also concern such objects of the next level as deposits, mine takes, reserves of the minerals, useful components, overburden rocks, mining waste etc. Originality is to substantiate the available disbalance between statutory and regulatory requirements made for deposit miners, orders by mining and subsoil laws; it is proposed to classify the requirements according to their subject-object composition as well as to time (stage) of subsoil use. Practical implications is in the possibility to use the results in the process of lawmaking activities and law-enforcement activities, for studies, connected with further development of a mine law theory, for teaching chapters belonging to legal responsibility in mining, and practices of law enforcement officers and mining enterprises. | ru_RU |
dc.description.abstract | Мета. Дослідження рівня відповідності нормативно-правових вимог, що висуваються до розробки родовищ корисних копалин, при здійсненні користування надрами, гірничому нагляді та притягненні до відповідальності, а також створення передумов для встановлення юридичних гарантій охорони прав розробників родовищ. Методика. Дослідження полягає у послідовному порівняльному аналізі чинних нормативно-правових вимог, встановлених Кодексом України про надра та Гірничим законом України, до розробки родовищ корисних копалин і виявленні рівня їх системної узгодженості. Результати. Встановлено, що сукупність основних вимог до розробки родовищ трансформується у відповідній системі обов’язків суб’єктів користування надрами на кожній складовій ланки “користування – нагляд – відповідальність”, а їх кореспонденція, очевидно, має потенціал до збалансованості. Встановлені нові рівні диференціації вимог до розробки родовищ. Відзначено, що вимоги до розробки охоплюють не лише надра, як загальний об’єкт, а й об’єкти наступного рівня – родовища, гірничі відводи, запаси корисних копалин, корисні компоненти, розкривні породи, відходи виробництва тощо. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні наявного дисбалансу між нормативно-правовими вимогами, що висуваються до розробників родовищ, приписами гірничого та надрового законодавства, а самі вимоги запропоновано класифікувати за суб’єктно-об’єктним складом та часом (стадією) користування надрами. Практична значимість полягає в можливості використання результатів у процесі правотворчої та правозастосовчої діяльності, у наукових дослідженнях, пов’язаних із подальшою розробкою теорії гірничого права, у навчальному процесі, у ході викладання розділів, що відносяться до юридичної відповідальності в гірничій справі, у практичній роботі працівників правоохоронних органів та гірничих підприємств. | ru_RU |
dc.description.abstract | Цель. Исследование уровня соответствия нормативно-правовых требований, предъявляемых к разработке месторождений полезных ископаемых, при осуществлении пользования недрами, горном надзоре и привлечении к ответственности, а также создание предпосылок для установления юридических гарантий охраны прав разработчиков месторождений. Методика. Исследование заключается в последовательном сравнительном анализе действующих нормативно-правовых требований, установленных Кодексом Украины о недрах и Горным законом Украины, к разработке месторождений полезных ископаемых и выявлении уровня их системной согласованности. Результаты. Установлено, что совокупность основных требований к разработке месторождений трансформируется в соответствующей системе обязанностей субъектов пользования недрами на каждой составляющей звена “пользование – надзор – ответственность”, а их корреспонденция, очевидно, имеет потенциал к сбалансированности. Установлены новые уровни дифференциации требований к разработке месторождений. Отмечено, что требования к разработке охватывают не только недра, как общий объект, но и объекты следующего уровня – месторождения, горные отводы, запасы полезных ископаемых, полезные компоненты, вскрышные породы, отходы производства и т.п. Научная новизна заключается в обосновании имеющегося дисбаланса между нормативно-правовыми требованиями, предъявляемыми к разработчикам месторождений, предписаниями горного и недрового законодательства, а сами требования предложено классифицировать по субъектно-объектному составу и времени (стадией) пользования недрами. Практическая значимость заключается в возможности использования результатов в процессе правотворческой и правоприменительной деятельности, в научных исследованиях, связанных с дальнейшей разработкой теории горного права, в учебном процессе, в ходе изложения разделов, относящихся к юридической ответственности в горном деле, в практической работе сотрудников правоохранительных органов и горных предприятий. | ru_RU |
dc.description.sponsorship | The results were obtained with no financing or any project support. I express appreciation to reviewers and editors for their valuable comments and recommendations concerning the paper structure improvement. In addition, I express gratitude to Serhii Vasylovych Kivalov, Doctor of Law, President of National University “Odessa Law Academy”, people’s deputy of Ukraine, a member of the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Legal Policy and Justice, Honoured Lawyer of Ukraine, Academician of the Academy of Legal Sciences of Ukraine, Honorary Professor of the Academic Union Oxford for the creation of favourable conditions to carry out the research. | ru_RU |
dc.language.iso | en | ru_RU |
dc.publisher | National Mining University | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Mining of Mineral Deposits | |
dc.subject | deposit mining | ru_RU |
dc.subject | statutory and regulatory requirements | ru_RU |
dc.subject | mines inspectorate | ru_RU |
dc.subject | legal responsibility | ru_RU |
dc.subject | subsoil use | ru_RU |
dc.title | Statutory and regulatory requirements in the process of mineral mining in Ukraine. Review and analysis | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udk | 349:622 | ru_RU |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.33271/mining13.02.059 | |
dc.citation.volume | 13 | |
dc.citation.issue | 2 | |
dc.citation.spage | 59 | |
dc.citation.epage | 65 | |
Розташовується у зібраннях: | Volume 13, Issue 2 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
07_Kirin.pdf | 791,69 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.