Секція 3 – Автомобільний транспорт Матеріали X Міжнародної науково-технічної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених «Молодь: наука та інновації» 91 УДК 656.13 Здорік Н.А. студент гр. ОА 20 1/9 Науковий керівник: Коваленко А.П., викладач циклової комісії автомобілів і транспортних технологій (Відокремлений структурний підрозділ «Дніпровський фаховий коледж інженерії та педагогіки» Державного вищого навчального закладу «Український державний хіміко- технологічний університет», м. Кам’янське, Україна) ОСОБЛИВОСТІ РЕМОНТУ БЛОКІВ ЦИЛІНДРІВ ІЗ АЛЮМІНЄВИХ СПЛАВІВ Матеріалом для виготовлення блоків циліндрів зазвичай слугує перлітний сірий чавун з невеликим додаванням нікелю та хром, високолеговані чавуни та сталі, алюмінієві, рідше, магнієві сплави У конструкції сучасних автомобільних двигунів все більше застосовують блоки циліндрів із алюмінієвих сплавів. Основна перевага використання таких блоків є низька вага у порівнянні з чавунними. Виготовлення блоків за технологією Alusil (Silumal) передбачає лиття алюмінієвого сплаву з вмістом кремнію більше 18 %. Швидке охолодження блока в зоні гільз приводить до направленої кристалізації кремнію на дзеркалі циліндра. Далі дзеркало циліндра додатково оброблюється хімічним травленням. В результаті кислоти, взаємодіючій тільки з алюмінієвим сплавом, витравлюють певний шар (1–2 мкм), залишаючи на поверхні тільки кристали кремнію Блоки виготовлені за технологією Lokasil (Silitec) мають деякі відмінності. На стадії лиття у блок встановлюють вже готові гільзи із збільшеним вмістом кремнію до 30 %. Блоки циліндрів технології Nicasil (Galnical) за твердістю перевищують всі відомі поверхні гільз циліндрів. Ці покриття представляють собою шар нікелю товщиною 0,1...0,2 мм з вмістом надтвердих частинок карбіду кремнію SiC розміром 3 мкм. Використання сплаву алюмінію з потрібними властивостями у вигляді вставних гільз набула широкого розвитку. Засоби щодо ремонту алюмінієвих блоків відрізняються від ремонту блоків, які виготовлені із чавуну. Алюмінієві блоки циліндрів можуть бути без гільз, зі вставними «мокрими» гільзами, з «сухими» чавунними гільзами та з гільзами із алюмінієвих сплавів з вмістом кремнію або кремнію та нікелю. [1] Операція розточування блоків відбувається традиційно, але процес хонінгування має особливості: використовуються спеціальні абразивні бруски з карбіду кремнію, процес хонінгування проходить в три етапи, завершальним процесом є полірування гільзи з використанням спеціальної силіконової пасти та войлочних кругів, які встановлюються на хонінгувальну головку. При хонінгуванні алюмінієвих циліндрів абразивні бруски повинні одночасно зрізати м’який алюмінієвий сплав і тверді зерна кремнію Після ремонту структура поверхні представляє собою виступаючі зерна кремнію з алюмінієвим сплавом, який розташований нижче рівня кремнію на 1,0...1,5 мкм. При запресування алюмінієвих гільз різниця полягає в тому, що перед запресуванням необхідно створити максимально можливу різницю температур між гільзою і блоком, а запресування виконувати вручну та досить швидко, щоб гільза не встигла нагрітись. Перелік посилань 1. Сирота В. І. Основи конструкції автомобілів. Навчальний посібник для вузів.– К.: Арістей, 2005. — 280 с. https://www.wiki.uk-ua.nina.az/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D0%BB%D1%96%D1%82_(%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%83%D1%80%D0%B3%D1%96%D1%8F).html https://www.wiki.uk-ua.nina.az/%D0%A1%D1%96%D1%80%D0%B8%D0%B9_%D1%87%D0%B0%D0%B2%D1%83%D0%BD.html https://www.wiki.uk-ua.nina.az/%D0%A1%D1%96%D1%80%D0%B8%D0%B9_%D1%87%D0%B0%D0%B2%D1%83%D0%BD.html https://www.wiki.uk-ua.nina.az/%D0%9D%D1%96%D0%BA%D0%B5%D0%BB%D1%8C.html https://www.wiki.uk-ua.nina.az/%D0%A5%D1%80%D0%BE%D0%BC.html https://www.wiki.uk-ua.nina.az/%D0%90%D0%BB%D1%8E%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%96%D1%94%D0%B2%D1%96_%D1%81%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8.html https://www.wiki.uk-ua.nina.az/%D0%9C%D0%B0%D0%B3%D0%BD%D1%96%D1%94%D0%B2%D1%96_%D1%81%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8.html