354 Информационные технологии в образовании The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 ЛИТЕРАТУРА 1. Створення бурового інструменту з високим ресурсом і властивостями / Ю.В. Са- вченко // Сборник научных трудов международной конференции «Современные ин- новационные технологии подготовки инженерных кадров для горной промышленно- сти и транспорта 2014». – Д.: НГУ, 2014. – С. 295 –301. 2. Патент №15322, МКИ B22F 3/08, 3/12; C22B 34/36 (Украина), Дидык Р.П., Са- вченко Ю.В. и др. Спосіб регенерації вольфрамовмісних твердих сплавів. - Бюл. №6.- 2000. 3. Станюкович К.П. - Неустановившиеся движения сплошной среды. М.:Наука, 1978 - с. 421-430. УДК 378.04 ЕЛЕКТРОННИЙ КОМЕНТАР ЯК СУЧАСНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ЗАСІБ ВЗАЄМОДІЇ ЗІ СТУДЕНТАМИ Д.В. Борисенко аспірант, асистент кафедри «Технологій і дизайну», Українська інженерно-педагогічна академія, м. Харків, Україна, e-mail: denbork@mail.ru Анотація. Сучасний інформаційний освітній простір знаходить в швидкому проце- сі формацій та спричиняє перевлаштування на новий рівень забезпечення наявний уч- бово-методичний комплекс навчальних закладів. Викладач стає активним організато- ром та фундатором інноваційних педагогічних стратегій, серед яких перше місце за- ймають інформаційно-комунікативний комплекс. В статті буде розглянута інноваційна організація навчального процесу та, зокрема, його дистанційне електронне забезпе- чення. Особлива увагу буде приділена застосуванню функції «коментар» при викорис- танні розробленим педагогом навчальним веб-ресурсом. Більш детально акцентовано його роль, можливий функціонал та особливості застосування при освітній взаємодії викладача зі студентами. Ключові слова: інформаційно-комунікативні технології, інформаційно- комунікативний комплекс, інноваційні технологій, дистанційне електронне забезпе- чення, веб-ресурс, блог, блогосфера, електронний коментар, дидактичні розробки. THE USE OF ELECTRONIC COMMENT IN EDUCATION Denis Borisenko Postgraduate student, assistant of department "Technology and Design", Ukrainian Engi- neering Pedagogics Academy, Kharkiv, Ukraine, e-mail: denbork@mail.ru Abstract. The modern information educational space is in fast process of formations and causes reorganization on new level of providing an available educational and methodical complex of educational institutions. The teacher becomes the active organizer and the founder of innovative pedagogical strategy among whom first place win an information and 355 Information Technology in Education The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 communicative complex. In article the innovative organization of educational process and, in particular, its remote electronic providing will be considered. The special attention will be paid to comment function application when using the educational web resource developed by the teacher. It is in more detail accented its role, possible functionality and features of application at educational interaction of the teacher with students. Keywords: information and communicative technologies, information and communicative complex, innovative technologies, remote electronic providing, web resource, blog, blog sphere, electronic comment didactic development. Вступ. Сучасний освітній процес характеризується великою широтою «просочення» педагогічних інновацій та формацій, розробки, апробації та введення в навчальний процес значної кількості нових освітніх технологій, методів, методологій та засобів. Постійно відбувається нарощення та тран- сформація навчально-методичного забезпечення навчальних закладів, фо- рмування сучасного «інструментарію» педагога. Особлива приділяється впровадженню інноваційних освітніх технологій, серед яких особливе міс- це займають інформаційно-комунікативний спектр технологій. На хвилі те- хнічного збагачення навчального забезпечення проводиться також онов- лення методичного комплексу, розробка та створення дистанційних курсів, налагодження дистанційного навчання та активних форм взаємодії викла- дача зі студентами. Мета роботи. На сьогодні у розпорядженні викладача великий техніч- ний та програмний потенціал для організації методичного забезпечення викладу навчальних дисциплін та курсів. До їх складу входять, як наявні традиційні аудиторні форми взаємодії, так і сучасне веб-підтримка в ре- жимах on-line та off-line організації навчання. Останній критерій враховує залучення інформаційних та комунікативних технологій, які постійно диву- ють нас розширенням функціональних можливостей та дають альтернати- вні шляхи вирішення традиційному навчальному забезпеченню. Метою даної роботи є теоретичний огляд можливого практичного функціоналу нових дидактичних засобів сучасного педагога, серед яких і електронний коментар. Матеріал та результати досліджень. Серед великої кількості техноло- гій та засобів, які застосовуються при реалізації освітнього інформаційно- комунікативного комплексу, хочеться більш детально приділити увагу саме веденню педагогом блогу. Саме він поступово завойовує передові позиції застосування серед викладацького складу для виховної, навчальної або наукової діяльності педагогом. Блог вже давно перевершив межі простого електронного щоденника, яким він був на початку зародження блогосфе- ри, та активно поширюється в освітньому просторі. Блог є активним сучас- ним навчальним засобом в озброєнні викладача навчального закладу. Він 356 Информационные технологии в образовании The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 стає повноцінним навчальним віртуальним середовищем для підтримки освітнього спілкування, обміну навчальним матеріалом, сформуванні на- вчальних задач та організації роздачі індивідуальних або групових завдань та інших видів робіт. Все це доповнюється чіткою та відкритою системою інформаційних повідомлень та налагодження освітньої комунікації. Блог можливо оцінювати як першу сходинку на шляху розробки більш об’ємних веб-ресурсів, як форум, інформаційний сайт та бази даних (репо- зитаріїв). Але при цьому він має широкі можливості для дистанційного за- безпечення навчальних курсів. Він дозволяє об’єднувати навколо себе ко- лектив однодумців зі спільними інтересами, а при організації блоку викла- дачем – формувати віртуальні навчальні групи. І все це у відритому режимі та з можливістю доступу з будь-якої точки світу, де є можливість підклю- чення до мережі Інтернет. При створенні навчального блоку реалізується також чітка структура вивчення навчального курсу або дисципліни. Це стає можливим завдяки створенню різних сторінок та розгалуження по ним необхідних інформа- ційних коментарів, які є найменшими структурними компонентами. Коме- нтар стає потужним активатором в організації навчального діалогу між студентом та викладачем. При цьому позитивним елементом даного інно- ваційного освітнього засобі є те, що студент сам може почати задавати пи- тання і тим самим підштовхує педагога до розробки додаткових інформа- ційних ресурсів щодо теоретичної моделі вивчення навчального матеріалу, процесу навчальної організації, виконання навчального завдання тощо. Це дозволяє викладачу актуально слідкувати та виявляти методологічні «про- біли» впровадження інноваційних педагогічних засобів, нових розробок та форм організації навчального процесу. При розробці кожного нового інноваційного навчального засобу пе- редує тривалий етап його діагностики в умовах практичного експертного застосування. І що саме найбільш викликає інтерес: це плідна розробка викладачем можливої нової моделі навчання, яка ставиться внівець при виявленні помилок та неякісної проробки методології, упущення дидакти- чних важливих сегментів або, навпаки, незначних дрібниці, які поступово викликають нарощення навчальної проблематики аж до можливої необ- хідності зупинення процесу експерименту. На сьогодні на цей етап є актуа- льне вирішення, що дозволяє використовувати розробку з одночасним до- опрацюванням в процесі використання. Це може також прослідковуватися і при використанні блогу в навчальних цілях та коментаря для корегування навчальних дій, допомоги студентам, роз’яснення теоретичного та практи- чного навчального блоку. 357 Information Technology in Education The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 Авжеж електронний коментар може використовуватися не лише до підтримки дискусії та допомоги, а й як широкий інформаційний ресурс та доповнюватися важливими навчальними сповіщеннями з графічним і тес- товим представлення навчального матеріалу, або мати відео та гіперпоси- лання на інші інформативні бази в мережі. Сучасний педагог стає освітнім блогером і поступово входить в широку світову блогосферу, що відкриває перед ним великі можливості для освітнього інноваційного розвитку, ме- тодичний потенціал та відкриття сучасної навчальної комунікації. Блог це окреме віртуальне навчальне «середовище», в якому педагог може реалізувати на прикладі ведення власного журналу теоретичний та практичний дистанційний курс. Він стає додатковим каналом взає- мозв’язку між викладачем та студентами при поза аудиторне навчання, в ході виконання студентами самостійних, контрольних, модульних, заліко- вих та інших видів робіт. Блог принципово не чим не відрізняється від зви- чайних інформативних сайтів, окрім його повноцінного пере налаштування на навчальні цілі застосування. Так, це може видатися дещо парадоксаль- ним застосуванням, але воно може бути на рівні із спеціально розробле- ними та реалізованими на сьогодні системами для дистанційного навчан- ня, які повторюють деякі можливості блогу. Одною із переваг блогу також є його швидкість створення, запуску та публічність. Чим більше інформацій- них сторінок у блогу, тим і більше можлива імовірність появи коментарів [1], про місце в навчальному процесі яких вже зазначалося вище. Швидкість створення блогу для навчальних цілей складається лише із за реєстрування в певній системі та миттєвого переходу до наповнення да- ного веб-ресурсу інформацією і її публікацією. При цьому не потрібні дода- ткові програмні продукти для набору тексту, редагування та форматування. Це ще одна із позитивних сторін даного інноваційного засобу та важливий важіль для педагога в реалізації сучасних стратегій освітнього розвитку. Блог може також застосовуватися, крім простого консультування та дискутування, і для самої реалізації навчального процесу та публічного оголошення навчального завдання для самостійного опрацювання студен- том. При цьому викладач-блогер створює спеціальне повідомлення, яке містить головні пункти завдання, а саме:  тема та підтема завдання;  мета та цілі завдання;  хід виконання завдання;  додаткове інформування, примітки, особливості оформлення то- що;  ознаки отриманого результату, виконання завдання. 358 Информационные технологии в образовании The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 Крім цих пунктів педагог може додатково представляти гіперпосилан- ня на довідкові веб-ресурси, надавати ілюстрацію прикладу виконання за- вдання та особливостей його вірного оформлення. Серед представлених пунктів на базі аналізу виконання студентами практичних завдань викла- дачу необхідно особливу роль приділяти саме ходу виконанню та додатко- вому інформуванню. В цих пунктах в більшості випадках студенти не повні- стю розуміють сутність сформульованого завдання та проблемні частини, які педагогом не розгорнуто розписані, просто пропускаються із вирішен- ням в самостійному порядку без додаткового консультування. Таким чи- ном, в результаті студент отримує не зовсім той кінцевий навчальний про- дукт, який не відповідає потрібним ознакам, і вимагає більш ґрунтовного доопрацювання. Тому викладачу доцільно хід виконання завдання як мо- жна більше формувати з ілюстративним та іншим інформативним додатко- вим матеріалом, прикладами виконання. Але при цьому, особливо в твор- чих спеціальностях, цей пункт повинен мати і можливість творчого розвит- ку студента, який досягається в результаті спеціально не глибокого тлума- чення завдання з усіма особливостями виконання, використанням різних технік, методів та засобів при веденні навчальної роботи тощо. Це дає сту- денту порозмислити та створити щось нове, яке не стає ознакою стандар- тизованого виконання та проявляє індивідуальний підхід студента до ви- конання поставленого завдання. Навчальний блог – це один із творчих підходів до реалізації навчаль- ного просу, інноваційна форма налагодження навчального каналу в диста- нційному форматі. Блог – це ж таж дошка, на якій викладач постійно запису головні аспекти навчального матеріалу та незрозумілі поняття, може графі- чно зображати в схематичному вигляді складні процеси та явища, органі- зувати колективу співпрацю для вивчення навчальної тематики. Коментар блогу – це той же чат, але він може бути додатково в анонімному вигляді. Це є ще одною з великої кількості позитивних ознак блогу. Анонімність по- трібна при розв’язанні однотипних завдань студентами та виявлення ви- кладачем серед навчальної групи «розробників» та «повторювачів». Це є альтернативою боротьби проти простого навчального копіювання без про- ходження за стадіями виконання завдання, виявлення «повторювачів» та оцінки кожного студента. Процес оцінювання навчальних результатів студентів це окремий проблематичний етап педагогічної діяльності. Із-за недосконалої створеної системи оцінки, яка в більшості випадках криється у самому завданні та неправильній регламентації балів по етапам виконання завдання (особли- во творчих), присутності суб’єктивного аналізу, не встановлення часових меж для виконання завдання та його стадій тощо. Лише досвідченні педа- 359 Information Technology in Education The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 гоги можуть частково вирішити цю проблему або використовувати ком- плексний аналіз студентської діяльності та їх успішності. Іншим шляхом ви- рішення є застосування інноваційних інформаційно-комунікаційних ком- плексів. Електронні системи це викорінюють у швидкому режимі, але це доцільно для точних дисциплін, де виявлена програмою помилка зупиняє процес подальшого виконання. В творчих курсах та дисциплінах навпаки: «помилка» стає рухом до новий ідей, проведення аналіз та переробки мо- делей, зміни головних напрямків діяльності в проектній діяльності та інше. Тому все ж таки залишається фактор не повної творчої оцінки, який може лише включати широкий аналіз навчальних результатів без «дрібної» оцін- ки за кожним критерієм. Головною перевагою використання блогосфери в навчальному проце- сі є комплексний підхід до представлення навчальної інформації та органі- зації дистанційного off-line режиму. Останній критерій виключає необхід- ність постійного знаходження в мережі та організації тісного двохсторон- нього навчального контакту. Педагогу та студентам не потрібно вибирати окремий час для координації дій та налагодження електронного зв’язку в ході передачі та сприйняття інформаційного потоку, передачі та виконання завдання, аналізу представлених результатів тощо. Кожний студент, вико- ристовуючи інноваційний навчальний комплекс, вирішує сам коли почати вивчення нового навчального інформативного блоку та приступити до ви- конання завдання. Все це також не повинно бути не контрольованим з бо- ку викладача і тому педагогом вносяться чіткі часові межі вивчення та ви- конання завдання. Також додатково для цього відбувається поєднання з традиційними аудиторними формами взаємодії педагога зі студентами. Саме на них можуть виявлятися окремі проблематичні прояви використан- ня інноваційних засобів та організації дистанційного навчання, незрозумілі тематичні рубрики та хід виконання завдання. Навчальний блог – це персоналізована дидактична розробка педагога, яка поєднує простоту використання, широка доступність, ефективність ор- ганізації інформаційного навчального простору, використання інтерактив- них та мультимедійних засобів, надійність та безпечність застосування в мережі Інтернет [4, c.150-151]. Все це дозволяє формувати інноваційний дидактичний апарат, перепроектовувати застарілі навчальні структури до рівня сучасного конструювання знань та включення трансформаційних за- собів отримання начального матеріалу та завдань, взаємодії з викладачем. Використання блогосфери відкриває перед викладачем ще один потенцій- ний шлях вдосконалення традиційної освітньої системи, який не захаращує студента великим об’ємом інформації, а навпаки представляє все у струк- турному підпорядкуванні з можливим подальшим розширенням власної 360 Информационные технологии в образовании The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 інформаційної бази при використанні гіперпосилань на інші ресурси мере- жі, представляє виключно чіткий та інформативний шлях до навчання та саморозвитку. Окремою особливістю даного комплексу, як і більшості електронних засобів є можливість різностороння організація через багатокомпонентну технічну базу, яка включає використання персональних комп’ютерів, га- джетів та, навіть, мобільних телефонів. Для цього в даному ресурсу прису- тня можливість мобільної версії, яка ще більше спрощена та містить необ- хідний технічний потенціал. Звідси даний навчальний веб-компонент роз- ширює межі технічного застосування додаткових засобів в процесі освіт- нього процесу. Так, на прикладі вивчення окремих тематик педагог може комплексно підходити до розв’язання навчальних завдань, використовую- чи найбільш ефективні шляхи для аудиторної та дистанційної взаємодії зі студентами. Блог створює інноваційну площину для методичних розробок, вдос- коналеного використання нових розробок, створення додаткового навча- льного електронного помічника. Він також є більш візуалізацій ним засо- бом представлення інформації та може включати навчальний більш ґрун- товний відеоматеріал. Крім того, простий блог завдяки викладача-блогера може реалізовувати альтернативний напрямок сучасного освітнього про- цесу, який відкриває широкі можливості та має вільний доступ до більшої частини інформаційного ресурсу. Наступним кроком вдосконалення навчально-методичної бази в ході застосування блогу є створення цілого відео-блогу. Саме в ньому може бу- ти продемонстрована цілісність використання динамічної найбільш інфор- мативної форми передачі навчального матеріалу студентам, яке знахо- диться на рівні з дискусійним аудиторним заняттям. Підготовлений відео- матеріал може містити як теоретичне, так і практичне висвітлення навча- льних тематик, які вивчаються входу курсу чи навчальної дисципліни. При цьому коментар під відео-повідомленням в блогу стає електронною фор- мою дискусійного обговорення неясностей переглянутого студентами та виявлення «проблематичних місць». Їх постійно потрібно викладачу вияв- ляти та представляти до подальшого проходження із зміненими парамет- ричним особливостями чи структурним представленням. Блог на сьогодні стає своєрідною сходинкою інноваційних навчальних зрушень в діяльності викладачів навчальних закладів. Він одночасно зна- ходиться у вільному доступі та представляє можливість включення персо- налізованих особливостей для кожного студента. Блог створює електрон- ний канал взаємозв’язку між студентом та викладачем. Він також являєть- ся «мережевим інтерактивним засобом навчання» [5]. Тому в його харак- 361 Information Technology in Education The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 теристиці застосування перемежовуються традиційні та інноваційні «ре- жими» організації навчального процесу. Оперативність, індивідуальний пі- дхід до кожного, мобільність, широка доступність та інше – це ще не весь перелік позитивних моментів нового засобу в педагогічному «інструмента- рії». Важливим залишається постійна підтримка мотиваційного компонен- ту та реалізації комплексних дидактичних можливостей блогу. Утримання рівня активності студента в користуванні блогом стає одною із головних за- вдань викладача. Педагог застосовує в своєму арсеналі розвинутий мере- жевий сервіс, в може здійснюватися навчальне дискутування проблемного поля тематичних рубрик та завдань, розглядатися більш ґрунтовний рівень осягнення окремих напрямків, проводитися студентами пошукова діяль- ність, міні-дослідження тощо. Викладачу потрібно усвідомлювати, що да- ний інноваційний засіб має динамічну структуру оновлення, яке забезпе- чує одержання мінливої навчальної моделі. Вона реагує на розвиток та збільшення інформаційного потоку, може залишатися в постійному конку- рентоспроможному рівні. Завдяки інформаційним сповіщенням блогу, які стають головними ланками поступового тематичного вивчення студентами окремого навчального матеріалу, стає можливим оновлення самого на- вчально-методичного комплексу, в тому числі, як це важливе на сьогодні, заміщення традиційного консервативного на мобільні засоби. Кожне спо- віщення блогу має в своєму оформленні позначку часового параметру створення. Він вибудовує послідовно представлену теоретичну базу для дистанційного вивчення студентами. При осягненні студентом навчального блоку у нього не повинно ви- кликати проблем щодо користування його елементами, бо вся його струк- турна модель повноцінно запозичена із веб-сторінок та веб-ресурсів. А з ними студент постійно буденно стикається та дізнається з них важливу для нього інформацію. Блог стає «перехідним містком» до більшого входження в студентське життя, залучення найбільш відомих сервісів з максимальною ефективністю. Першим «ешелоном» дидактичного застосування блогосфери є авжеж організація практичних, лабораторних та самостійних робіт, виконання комплексних завдань, дистанційної організації виробничої практики тощо. Останній пункт є особливо ефективним при проходженні художньої прак- тики студентами творчих спеціальностей. В їх сформованих навчальних за- вданнях присутнє значна частка самостійного розв’язання навчальних за- дач, які можуть бути перенесені на більш комфортні умови виконання з дистанційним аналізом викладачем стадій виконання, отриманих навчаль- них результатів на кожному етапі, проведення консультативної допомоги. 362 Информационные технологии в образовании The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 Сучасні блогосфера є електронним прототипом традиційного навча- льного середовища, але з більшими параметричними особливостями, мо- жливістю компіляції тематичних навчальних рубрик, окремих розділів та структурних блоків вивчення. Зручність та швидкість створення навчальних блоків і додаткове використання інших сервісів дозволяє блогу отримати провідне місце серед поширених навчальних засобів на сьогодні. Утри- мання даної позиції в майбутньому вже сьогодні прослідковується в дода- тковому залученні мотиваційних компонентів, розробки доскональних ак- тивних форм взаємодії та нових моделей оцінки діяльності та отриманих результатів студентами. Внесення часового обмежувального показника ви- конання завдання, мінімального рівня отриманого навчального результату, творчі характеристики студента та креативність при виконанні завдання тощо мають також важливий вплив в досягненні досконалості цих навча- льних засобів. Навчальній блогосфері притаманний потужний компонент саморозви- тку та «розвитку нових здібностей учасників інноваційної діяльності» [6, c.16-17]. В цьому надають підтримку складна та багаторівнева організація комунікаційного дистанційного каналу між педагогом та студентами через блог. Мережеві можливості створення значних інформаційних інтерактив- них навчальних ресурсів поряд з їх ефективним використанням становлять базову складову інноваційних дидактичних розробок. Запозичені моделі підтримки навчальної ефективності з традиційної аудиторної форми навчання, проведення практичних та лабораторних ро- біт залучаються при розробці нових навчальних технологій та оновлення дидактичного комплексу. На сьогодні відбувається поступова освітня пере- будова і навчальний блог займає свою ланку в цих координаційних та на- вчально-методичних формацій та удосконалень традиційної системи. На- вчання стає більш персоналізованим та враховує більший спектр особистих цінностей студента, серед яких особливо виділяють: вимоги щодо самос- тійного вирішення особливостей протікання активних форм навчання та підтримки навчального рівня успішності, досягнення певних професійних сходинок в розвитку, відстоювання професійних позицій та активна колек- тивна взаємодія та інші. Також окрему ланку займає процес формування інформаційної культури у студента , яка завдяки блогу реалізується одно- часно за декількома напрямками:  виявлення інформаційних процесів професійної діяльності та їх пос- тупове осягнення в керуванні студентами;  сформування нової культури пошуку інформаційних джерел із вико- ристанням пошукових систем та запозичення представлених гіперпоси- лань; 363 Information Technology in Education The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014  формування практичних умінь щодо обробки масивної інформацій- ної навчальної бази та представленого додаткового матеріалу;  генерація власних інформаційних комплексів та виконання завдань із залученням інноваційних дидактичних розробок тощо. Це ще не повний спектр напрямків, але вище представлений перелік вичерпує найбільш суттєві та первинні шляхи вирішення та вдосконалення навчального процесу в умовах інформаційного «буму», розгортання поте- нціальних сучасних методологічних напрямків розвитку освітнього проце- су. Не залишається часу на теоретичне дискутування про позитивні сторони цих проявів, бо вже все більше активізується та практично реалізуються методологічні аспекти розробки ,створюються інформаційні технологічні навчальні сервіси та додаткове навчально-методичне забезпечення. Блогосфера на сьогодні актуалізується та розростається застосуван- ням в комплексі додаткових веб-сервісів. Навчальний блог при його знач- них дидактичних можливостях та встановлення навчального каналу має все ж таки обмеженість у реалізації взаємодії педагога зі студентами, об- міном навчальним матеріалом та виконанням перевірки виконаних студе- нтом завдань. Найбільшим «пробілом» навчального блогу є недостатність його сервісів взаємодіяти в напрямку швидкого контактування між його користувачами. Насамперед, це проявляється у неспроможності доскона- льно технічного забезпечення та, все ж таки, іншими головними цілями. Він був першочергово створений для соціальних сфери використання, створення публічного доступу до власних розробок та ведення живого жу- рналу. Коментар блогу не може одночасно потенційно забезпечити швид- ку дистанційну взаємодію між викладачем та групою студентів. Тому для підтримки дистанційного режиму освітнього процесу педагог залучає до- даткові комплекси, серед яких: електронна пошта, соціальні групи, форуми та різні мережеві бази даних. За допомогою більш повного навчально- методичного забезпечення, яке доповнює навчальну блогосферу, можливе врахування окремих “прогалин” та технічних обмеження. Висновки. З кожним роком для викладача підвищується вимоги щодо теоретичної та практичної підготовки інноваційного навчально- методичного конструювання, опанування більшим спектром навчальних технологій та їх активним залученням. З одного боку, підвищуються вимоги та розширюється спектр можливостей, який іноді може призвести до, на- впаки, «загальмування» педагогічної діяльності в результаті складного ви- рішення використання певних навчальних засобів серед значного кількості однотипних та близьких за використанням. З іншого боку, перед педагогом представлений широкий спектр можливостей оптимізації навчального процесу та зниження «рутинної» праці, яка заважає впровадженню інно- 364 Информационные технологии в образовании The Development of the Informational and Resource Providing of Science and Education in the Mining and Metallurgical and the Transportation Sectors 2014 ваційних технологій та розробці нових навчально-методичних комплексів. Викладач на сьогодні стає фахівцем інноваційного спектру технологій та повинен оцінювати важливість навчальних трансформацій, бути їх родона- чальником та практичним реалізатором. Неосяжність інформаційного спектру вражає і її повноцінного вирі- шення не досягти із-за постійного оновлення та додавання нових «порцій» знань та інформації. Але це і не потрібно. В цьому «інформаційному бумі» можливі альтернативні шляхи освітньої діяльності, яка повинна налашто- вуватися на застосування сучасних провідних технологій, методик та форм взаємодії викладачів зі студентами, підтримки у останніх певного рівня на- вчального пізнання для формування важливих професійних компетенцій. В цьому на допомогу викладацькому складу приходять інноваційні інформа- ційно-комунікативні технології, серед яких блог та інші. ЛІТЕРАТУРА 1. Давыдов Ю. Комментарии в блоге / Юрий Давыдов // Личный блог Юрия Да- выдова. URL: http://yuriydavidov.com/bloging/kommentarii-v-bloge.html. Дата обраще- ния: 24.06.2014. 2. Саражинська Н. А. Блоги иа особливості їх використаня у навчальному процесі / Наталія Анатолівна Саражинська // stideboom. URL: http://www.slideboom.com/presentations/Блоги-та-особливості-їх-використання-у- навчальному-процесі. Дата обращения: 24.06.2014. 3. Бакало Д.И. Информационно-обущающая середа вуза в контексте Интернет- образования / Дина Ивановна Бакало, Юлия Владимировна Шшишковская // Вестник Томского государственного педагогического университета. – Віпуск №4. 2012. – с. 64- 67. 4. Белов С.А. Использование блогов в образовательном процессе высшей школы / С. А. Белов // Ползуновский альманах. Научно-теоретический журнал Алтайского гос- ударственного технического университета им. И.И. Ползунова. – 2011. - №. 1. – С. 150- 153. 5. Кузьмин С.В. Опыт применения сетевого интерактивного средства обучения в учебном процессе вуза / С. В. Кузьмин // Современные проблемы науки и образова- ния.– 2013. – №5. URL: www.science-education.ru/111-10520 (дата обращения: 16.07.2014). 6. Снопкова Е.И. Внедрение модели информационно-технологического сервиса методической службы учреждения образования : науч.-метод, рекомендации по ис- пользованию опыта инновационной деятельности / Е. И. Снопкова, С. А. Павлинкович, О. А. Суворова; под науч. ред. Е. И. Снопквой. – Могилев: МГУ имени А. А. Кулешова, 2014. - 132 с.