Lubenets, MMLubenets2017-12-222017-12-222017-12-302415-34432415-3435http://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/150832Purpose. The justification of the new equation of friction of flexible bodies, which confirm the concepts of friction of bodies during operation of transport machines with flexible tie body. Methods. A comparison of the known concepts of the friction of bodies, the influencing factors, and the solutions of the Euler problem of the sliding of a flexible body along a fixed block. Findings. The general factors of friction of inflexible bodies are established – frictional force and normal reaction between bodies, which are linearly connected, and a new equation of friction of flexible bodies is justified. Originality. For the first time it is established that the new equation of friction of flexible bodies: – includes the frictional force and the normal reaction between the bodies, which are linearly connected; – corresponds to the equilibrium conditions of the mechanical system; – coincides with the law of friction of bodies of Coulomb, which is common. Practical implications. New scientific knowledge widens the idea of the friction of bodies. They contribute to a deeper understanding of the physics of the process and the accuracy of conducting research, determine the development of technology and perfection of transport vehicles with a flexible body, increase their efficiency and operation safety.Цель. Обоснование нового уравнения трения гибких тел, которое уточняет представление о трении при эксплуатации транспортных машин с гибким тяговым органом. Методика. Сопоставление известных представлений о трении тел, влияющих факторах и решений задачи Эйлера о скольжении гибкого тела по неподвижному блоку. Результаты. Установлены общие факторы трения негибких тел – сила трения и нормальная реакция между телами, которые линейно связаны между собой, и обосновано новое представление об уравнении трения гибких тел. Научная новизна. Впервые установлено, что новое уравнение трения гибких тел: – включает силу трения и нормальную реакцию между телами, которые линейно связаны между собой; – соответствует условиям равновесия механической системы; – совпадает с законом трения тел Кулона, который является общим. Практическая значимость. Новые научные знания расширяют представление о трении тел. Они способствуют более глубокому пониманию физики процесса и точности проведения научных исследований, обусловливают развитие техники и совершенствование транспортных машин с гибким телом, повышают их эффективность и безопасность эксплуатации.Мета. Обґрунтування нового рівняння тертя гнучких тіл, яке уточнює уявлення про тертя при експлуатації транспортних машин з гнучким тяговим органом. Методика. Зіставлення відомих уявлень про тертя тіл, факторів, що впливають на тертя і розв’язань задачі Ейлера про ковзання гнучкого тіла по нерухомому блоку. Результати. Встановлено загальні фактори тертя негнучких тіл – сила тертя і нормальна реакція між тілами, які лінійно пов’язані між собою, та обґрунтовано нове уявлення про рівняння тертя гнучких тіл. Наукова новизна. Вперше встановлено, що нове рівняння тертя гнучких тіл: – включає силу тертя і нормальну реакцію між тілами, які лінійно пов’язані між собою; – відповідає умовам рівноваги механічної системи; – збігається з законом тертя тіл Кулона, який є загальним. Практична значимість. Нові наукові знання розширюють уявлення про тертя тіл. Вони сприяють глибшому розумінню фізики процесу та точності проведення наукових досліджень, обумовлюють розвиток техніки й вдосконалення транспортних машин з гнучким тілом, підвищують їх ефективність і безпеку експлуатації.ruconveyorconveyor belttensiondiagramfrictionblockequilibrium conditionscentrifugal forcesFriction of flexible friction effect and general law on friction in operation of transport machines with flexible tie bodyArticle621.85.01https://doі.org/10.15407/mіnіng11.04.104