Одинець О. А.Осетрова О. О.2025-07-152025-07-152025Одинець О. А. Холістична методологія сучасної освіти: причинно-системний підхід / Одинець Оксана Анатоліївна, Осетрова Оксана Олександрівна // Особистість та освіта в умовах сучасних соціокультурних викликів: ціннісно-світоглядні та науково-методичні аспекти : матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Дніпро, 28 лютого 2025 р.). – Дніпро : КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти», 2025. – С. 98-100.https://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/171446Формування науково-методичного потенціалу сучасної освіти базується на інтеграції філософських, методологічних і культурологічних підходів, які сприяють її цілісності та адаптації до викликів сучасного світу. Розмаїття та протиставлення методологічних підходів у педагогіці вимагає холістичного підходу («холізм» від грец. «holos» – ціле, цілісність) як основи цілісності освіти. Холістична методологія поєднує системний, синергетичний, трансцендентальний, феноменологічний, філософсько-антропологічний і соціальний підходи, які можна синтезувати у єдиний причинно-системний підхід. «Причинність» у межах цього підходу має принципові відмінності від концепції лапласовського детермінізму, який зосередив пояснення причинності на внутрішньосистемних взаємозв’язках. У цьому контексті концепція причинності базується на метасистемних чинниках, що розкривають розуміння причин і наслідків через квантову механіку та науку про складні системи.ukсучасна освітахолістична методологіяпричинно-системний підхідХолістична методологія сучасної освіти: причинно-системний підхідтекст::матеріали конференції::матеріали конференції::доповідь на конференції