Обгрунтування параметрів шахтної вагонетки для забезпечення високої стійкості руху по рейковому шляху з недосконалостями
Abstract
Дисертація присвячена розв’язанню питань стікості руху шахтної
вагонетки по рейковій колії із фізичними недосконалостями. Запропоновано
нове технічне рішення із збільшення запаса стійкості руху вагонетки шляхом
введення додаткової кутової рухливості переднього набігаючого колеса, що
знижує кут набігання реборди на рейку. Розроблено математичну модель
шахтної вагонетки, яка складається із 16 диференційних рівнянь другого
порядку, що отримано за допомогою рівняння Лагранжу другого роду.
Розв’язання моделі виконано чисельним методом.
Вивчено вплив недосконалостей шляху на динамічну навантаженність
ходової частини та на запас стійкості за критерієм коефіцієнта запасу стійкості
зі вповзання колеса на рейку. Доведено, що введення додаткової рухливості
дозволяє підвищити коефіцієнт запасу стійкості до 20 %. Зменшення
непідресореної маси забезпечує зменшення вертикальних динамічних
навантажень до 5 %.
Досліджено напружено-деформований стан буксового вузла під дією
динамічних навантажень, що передаються від нерівностей рейкового шляху.
Розв’язано контактну задачу взаємодії конусних втулок та шару, як складових
частин ходової частини. Розроблене конструктивне рішення буксового вузла
впроваджено на підприємстві ТОВ «ДЗБМ». За результатами роботи
розроблено ряд методик розрахунку та рекомендацій. Диссертация посвящена решению вопросов устойчивости движения
шахтной вагонетки по рельсовому пути с физическими несовершенствами.
Предложено новое техническое решение по увеличению запаса устойчивости
движения вагонетки путем введения дополнительной кинематической
подвижности переднего набегающего колеса, что снижает угол набегания
реборды на рельс. Разработана математическая модель, состоящая из 16
дифференциальных уравнений второго порядка, полученных при помощи
уравнения Лагранжа второго рода. Доказано, что введение дополнительной
кинематической подвижности колеса позволяет повысить запас устойчивости
до 20 %. Снижение неподрессоренной массы обеспечивает уменьшение
вертикальных динамических нагрузок до 10 %.
Исследовано напряженно-деформированное состояние буксового узла под
действием динамических нагрузок, передающихся от неровностей рельсового пути.
Определены рациональные параметры втулок и шаров, упруго-
диссипативного элемента буксового узла шахтной вагонетки с дополнительной
кинематической подвижностью выходных звеньев.
Разработанное конструктивное решение внедрено на предприятии ООО
«ДЗСМ». По результатам работы разработан ряд методик расчета и
рекомендаций. The dissertation is devoted to solution of mining wagon stability problem while
interaction with rail track, which obtains physical irregularities.
Owing to surviour mining environment, rail track characteristics has extreme
imperfections in all directions. This causes an additional dynamical stress on each
members of a chassis. As a result, the distinguish feature of mine wagon exploitation
is large amount of derailments. Basing on the study of domestic organizations, the
quantity of wagons’ derailment occurs 12 times more frequent in comparison with
locomotives.
Therefore, there are two ways to solve such problem. First one is aimed to
improve rail track characteristics. But the problem consists of the lack of funds and
impossibility to stop the fast-changing shaft geometry, which is caused by
overburden stress. The second way needs the development of a new wagon design,
which will compensate the track irregularities. 20
Therefore, an innovative axle-box is proposed, which allows increasing safety
factor of mining wagon both on straight and curvilinear tracks. It is possible owing to
additional kinematical moveability of ongoing front wheel that decreases angle of
attack. For this matter, each wheel has extra degree of freedom.
The necessity of additional moveability is obvious in automobile conception.
The similar concept but for each will is reflected in mining wagons chassis.
A calculation scheme of mining wagon with additional angular moveability of
ongoing wheel is developed. According to calculation scheme a mathematical model,
which consists of 16 differential equations of the 2nd
order that have been obtained by Lagrange equation of 2nd kind, are developed. The model is solved by numerical method. In order to varify the results, an additional mathematical model in “Universal mechanism” is developed.
Through mathematical simulation we have obtained the numerical
characteristics of wagon drive along the rail track, which characteristics corresponds
the existing track of mine “Stepnaya” DTEK Pavlogradugol’. Theoretical results
verification were provided on the similar track on the ground facilities, using wagon
ВГ-3,3-900 type and accumulator ground locomotive.
Therefore, we have proved the statement, that additional moveability of wheel
is not lack of design or result of wear – it is feature of safety factor improvement, if
the moveability predicted by design.
An influence of the track irregularities on dynamic stress loading and on safety
factor is studied. It is proven, that additional wheel’s moveability causes increase of
safety factor up to 20 %. Cut off the unsprang masses provides decrease of vertical
dynamical stress loads to 10 %.
The stress-strain state of axle-box under high dynamic stress is studied by
Ansys. The load, which applied on the axle-box correspond the existing dynamical
stress, that have been studied through mathematical simulation.
Analysis of finite-element nomograms shows, that maximal principal stress of
the axle-box members does not exceed 68 MPa. Maximal lifetime arises on spheres
and cone bushings.
The elastic-dissipative elements on the wheel center provides the dynamical
stress reduction, but total deformation of the unit does not cause the angular
displacement of the wheel. The displacement arises in the cone bushings.
The contact stress problem of chassis elements is solved using the Herzian
theory of contact stress. Substantiated, that principal stress in the pair wheel-cone
bushing does not exceeds
To obtain necessary motion parameters, an area of rational parameters for
bushings and spheres, elastic-dissipative units of mine wagon are defined. Thus, the
rational parameters guarantee both high lifetime of contact pairs and rational degree
of wheel displacement.
The developed design of the axle-box is implemented at “DZSM” LLC, where
it exploits, and several industrial organizations, where the calculation methodics are
used for mining wagon design and production. Several calculation methodics and
recommendations are developed.