Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.authorBondarenko, Volodymyr
dc.contributor.authorKovalevska, Iryna
dc.contributor.authorCawood, Frederick
dc.contributor.authorHusiev, Oleksandr
dc.contributor.authorSnihur, Vasyl
dc.contributor.authorJimu, Dennis
dc.date.accessioned2022-03-31T15:31:03Z
dc.date.available2022-03-31T15:31:03Z
dc.date.issued2021-03-31
dc.identifier.issn2415-3443
dc.identifier.issn2415-3435
dc.identifier.urihttp://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/160248
dc.description.abstractPurpose. The purpose is to develop the calculation methods for minimizing the load on the fastening system of the preparatory mine working in difficult mining and geological conditions of its maintenance. Methods. By analysing the multivariate computational experiments on the study of the stress-strain state of the load-bearing elements of the “massif – support” system in the preparatory mine workings by means of the finite-element method, as well as mine observations and measurements of displacement in the coal-overlaying rock formation. Findings. An algorithm has been developed for searching the rational modes of the fastening system resistance and methods for minimizing the load on the support of the preparatory mine working, maintained in very complex mining and geological conditions. Originality. The methodical principles have been developed of minimizing the load on the fastening system of the preparatory mine working, which are based on the use of a combination of stress-strain state studies of the “massif – support” system by means of the finite element method and provisions of normative documents for calculating the dimensions of the dome of natural equilibrium of the mine working roof rocks. Practical implications. The operation modes optimisation of the load-bearing elements interaction of the mine working fastening system reduces the material and labour costs during its construction and increases its stability during operation.uk_UA
dc.description.abstractМета. Розробити методику розрахунку мінімізації навантаження на кріпильну систему підготовчої виробки у складних гірничо-геологічних умовах її підтримки. Методика. Аналіз різноманітних обчислювальних експериментів з дослідження напружено-деформованого стану вантажонесучих елементів системи “масив – кріплення” підготовчих виробок методом скінченних елементів, а також шахтних спостережень і вимірювань зрушення надвугільної товщі порід. Результати. Розроблено алгоритм пошуку раціональних режимів опору кріплення системи і методику мінімізації навантаження на кріплення підготовчої виробки, яка підтримується у досить складних гірничо-геологічних умовах. Наукова новизна. Розроблено методичні засади мінімізації навантаження на кріпильну систему підготовчої виробки, що побудовані на використанні комбінації досліджень напружено-деформованого стану системи “масив – кріплення” за допомогою методу скінченних елементів і положень нормативних документів з розрахунку розмірів склепіння природної рівноваги порід покрівлі виробки. Практична значимість. Оптимізація робочих режимів взаємодії вантажонесучих елементів кріплення системи виробки знижує матеріальні й трудові витрати при її спорудженні та підвищує стійкість при експлуатації.uk_UA
dc.description.abstractЦель. Разработать методику расчета минимизации нагрузки на крепежную систему подготовительной выработки в сложных горно-геологических условиях ее поддержания. Методика. Анализ многовариантных вычислительных экспериментов по исследованию напряженно-деформированного состояния грузонесущих элементов системы “массив – крепь” подготовительных выработок методом конечных элементов, а также шахтных наблюдений и измерений сдвижения надугольной толщи пород. Результаты. Разработан алгоритм поиска рациональных режимов сопротивления крепежной системы и методика минимизации нагрузки на крепь подготовительной выработки, поддерживаемой в весьма сложных горно-геологических условиях. Научная новизна. Разработаны методические принципы минимизации нагрузки на крепежную систему подготовительной вы-работки, построенные на использовании комбинации исследований напряженно-деформированного состояния системы “массив – крепь” с помощью метода конечных элементов и положений нормативных документов по расчету размеров свода естественного равновесия пород кровли выработки. Практическая значимость. Оптимизация рабочих режимов взаимодействия грузонесущих элементов крепежной системы вы-работки снижает материальные и трудовые затраты при ее сооружении и повышает устойчивость при эксплуатации.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe authors express their gratitude to the management of DTEK Coal Unit for their help in organizing the experimental research.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherDnipro University of Technologyuk_UA
dc.relation.ispartofMining of Mineral Deposits
dc.subjectanalysisuk_UA
dc.subjectcalculationuk_UA
dc.subjectoptimizationuk_UA
dc.subjectsupportuk_UA
dc.subjectpreparatory mine workinguk_UA
dc.subjectstope worksuk_UA
dc.subjectroof rocksuk_UA
dc.subjectcollapseuk_UA
dc.titleDevelopment and testing of an algorithm for calculating the load on support of mine workingsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.identifier.udk622.831.312uk_UA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33271/mining15.01.001
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage10


Долучені файли

Thumbnail

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу