Культура і мистецтво в сучасному світі: між традицією та новаторством : збірник матеріалів всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 23 травня 2025 р., м. Дніпро
Permanent URI for this communityhttps://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/171087
Browse
69 results
Search Results
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Ритуальний танець у практиках шаманізму(НТУ "ДП", 2025)Матвєєва К. В.В процесі соціокультурного еволюціонізму формувались різні форми духовної і матеріальної культури, що відображали вірування, світогляд, звичаї, тексти міфологічного змісту (міфологічні уявлення). Однією з таких форм архаїчної культури є шаманізм, в основі якого ритуали та обряди, що здійснюються шаманами. Важливо зазначити, що «шамани в суспільствах по всьому світу відігравали важливу роль в управлінні соціальними відносинами, здоров'ям та взаємодією з природним і надприродним». І хоча природа шаманізму (африканський, тюрксько-монгольський, азійський, австралійський, індіанський тощо) в різних культурах має певні розбіжності, можемо віднайти й спільні риси, котрі використовують шамани у своїх ритуалах і церемоніях, зокрема рух та музично-ритмічна складові (ритуальний танець). - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Інтеграція українського фольклору та перкусійних вправ у хореографічне навчання молодших школярів(НТУ «Дніпровська політехніка», 2025) ;Шмігель Марія МихайлівнаВоляник Наталія ВасилівнаФольклор, як невід’ємна частина культурної спадщини України, відіграє важливу роль у формуванні національної ідентичності. У контексті сучасних викликів, зокрема війни на території нашої держави, ця тема набуває особливої актуальності. В умовах соціальних та політичних трансформацій, що супроводжують збройний конфлікт, фольклор стає не лише засобом збереження культурної пам’яті, а й важливим інструментом для виховання нових поколінь, які мають усвідомлювати свою приналежність до нації. У часи війни, коли суспільство переживає глибокі травми та виклики, важливо не лише зберігати традиції, а й адаптувати їх до нових умов, сприяючи таким чином формуванню стійкості та єдності нації. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Перформативні мистецтва та хореографія системі вищої освіти України(НТУ «Дніпровська політехніка», 2025)Плахотнюк Олександр АнатолійовичХореографія займає унікальне місце у системі мистецької освіти та практики закладів вищої освіти України та світу. Зараз постає проблема та виклики, пов’язані з інтеграцією спеціальності «Хореографія» до ширшої категорії «Перформативні мистецтва» у новому переліку спеціальностей. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Сценічне втілення української літературної спадщини в балеті як чинник формування національної хореографічної культури(НТУ «Дніпровська політехніка», 2025) ;Матвіюк ДенисКосаковська Леся ПетрівнаБалет в Україні розвивався як синтетичне мистецтво, що поєднує музику, танець, театр і літературу. Саме літературні художні твори здебільшого ставали основою для створення сценічних вистав, де хореографія ставала інструментом візуалізації національного світогляду. Поетичність української літератури, поступово інтегрувалась в танцювальну пластику через метафору руху, символіку жесту, темпоритм, а також музично-хореографічну драматургію. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Вплив інформаційних технологій та штучного інтелекту на викладання хореографічних освітніх компонентів(НТУ «Дніпровська політехніка», 2025)Безпаленко Юлія ВасилівнаХореографія, як мистецтво створення танцювальних композицій, зазнала значних змін завдяки впровадженню інформаційних технологій та штучного інтелекту. Ці технології не лише полегшують процес створення танцю, але й відкривають нові можливості для розвитку творчості та вдосконалення танцювальних навичок. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Образ індійської культури та філософії мовою танцю(НТУ «Дніпровська політехніка», 2025)Бадаква Поліна ІгорівнаІндійський танець відомий як один із найстарших та найстаріших. Ця традиція сягає своїм коріння у давнину і є описаною та систематизованою у санскритських текстах ІІ століття нашої доби. Поєднуючи у собі стародавній класичний танець, релігійний (храмовий) та сучасні стилі, індійський танець розвивався та відображав культуру та зміни Індії. Так, наприклад, жінки Девадасі присвячували своє життя танцю як священному ритуалу у храмі. Роксана Гапта (Roxanne Kamayani Gupta) описує у своїй книзі йогу індійського класичного танцю як шлях та дисципліну, що приведе до духовного звільнення. Вона вказує, що індійський класичний танець дуже схожий на йогу адже вимагає вибудови рівноваги між психологічний, фізичний та духовним рівнями для досягнення найвищої цілі. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Композитор і постмодерн: пошук сенсу у новому музичному просторі(НТУ "ДП", 2025)Цепух Ірина ОлександрівнаУкраїнська музика більш сучасних періодів музичної історії все більше привертає до себе увагу науковців, які, в свою чергу, дають змогу окреслити та усвідомити характерні риси, що притаманні постмодерну. Різноманітні мистецькі процеси кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття, що відбулися в українській композиторській школі, стали необхідними фазами становлення і відповідності до європейських процесів, дали змогу створювати власні традиції композиторського письма. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Цикл занять «Історія українських жіночих прикрас» музейного науково-просвітницького проекту «Історія через предмети»(НТУ «Дніпровська політехніка», 2025)Соловйов Віталій ВікторовичПовномасштабне вторгнення Росії в Україну в 2022 р. поставило музейну спільноту нашої країни в нові умови існування і призвело до необхідності перебудови уже звичних форм музейної роботи відповідно до реалій військового часу. Перебудова торкнулась не тільки наукової та науково-фондової, але і популяризаторської роботи. При плануванні науково- освітніх заходів в першу чергу доводиться враховувати безпеку відвідувачів, тому по можливості значна частина культурних установ проводить такі заходи в підвальних приміщеннях, окрім того самі заходи здебільшого відбуваються з обмеженої кількістю учасників і за попередньою реєстрацією. Крім того є і певні обмеження, продиктовані бажанням уникнути зайвої уваги ворога до музейної збірки, у висвітленні музейної колекції. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Бібліотеки на лінії фронту : від каталогів до катакомб(НТУ «Дніпровська політехніка», 2025)Коник Анастасія ВолодимирівнаУ доповіді «Бібліотеки на лінії фронту: від каталогів до катакомб» розглядається трансформація бібліотек у часи війни — від традиційних центрів збереження знань до активних учасників інформаційного спротиву. У центрі уваги — інформаційно-бібліографічна діяльність, яка в умовах збройного конфлікту набуває нових змістів і значень, перетворюючись на місію культурного захисту. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Лемківська пісенність як феномен музичної культури: музично-мовний аспект(НТУ "ДП", 2025)Торконяк Наталія ІгорівнаСучасна соціокультурна ситуація в Україні висуває особливу потребу збереження всього розмаїття локальних культур, які є маркерами національної ідентичності та фундаментом для збереження пролонґованої традиції. Одним із сеґментів української етнічної музичної культури є лемківська пісенність, що має особливу трагічну історію у звʼязку з депортацією її носіїв – однієї із найзахідніших гілок українства – із рідних земель, що сьогодні входять до складу іншої держави. Відтак, перед сучасним музикознавством стоїть завдання глибокого вивчення вказаної пісенної традиції з метою її збереження та подальшого життя у нових формах.