Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/146432
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorФедоряченко, Сергій Олександрович
dc.date.accessioned2015-03-02T12:12:20Z
dc.date.available2015-03-02T12:12:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationФедоряченко С.О. Обгрунтування параметрів шахтної вагонетки для забезпечення високої стійкості руху по рейковому шляху з недосконалостями: автореф. дис. ... канд. техн. наук : спец. 05.05.06 "Гірничі машини"/ М-во освіти і науки України, Держ. вищий навч. закл. “Нац. гірн. ун-т”.- Дніпропетровськ, 2014.- 20 с. + CDru_RU
dc.identifier.urihttp://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/146432
dc.descriptionДисертація на здобуття вченого ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.05.06 – гірничі машини. – Державний ВНЗ «Національний гірничий університет», Дніпропетровськ, 2014.ru_RU
dc.descriptionДиссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук по специальности 05.05.06 – горные машины. – Государственный ВУЗ «Национальный горный университет», Днепропетровск, 2014.
dc.descriptionThesis in candidacy for a degree of Candidate of Sciences (Engineering) in 05.05.06 Specialism Area – Mining Machines. – State Higher Educational Institution “National Mining University” of Ministry of Education and Science of Ukraine, Dnipropetrovsk, 2014.
dc.description.abstractДисертація присвячена розв’язанню питань стікості руху шахтної вагонетки по рейковій колії із фізичними недосконалостями. Запропоновано нове технічне рішення із збільшення запаса стійкості руху вагонетки шляхом введення додаткової кутової рухливості переднього набігаючого колеса, що знижує кут набігання реборди на рейку. Розроблено математичну модель шахтної вагонетки, яка складається із 16 диференційних рівнянь другого порядку, що отримано за допомогою рівняння Лагранжу другого роду. Розв’язання моделі виконано чисельним методом. Вивчено вплив недосконалостей шляху на динамічну навантаженність ходової частини та на запас стійкості за критерієм коефіцієнта запасу стійкості зі вповзання колеса на рейку. Доведено, що введення додаткової рухливості дозволяє підвищити коефіцієнт запасу стійкості до 20 %. Зменшення непідресореної маси забезпечує зменшення вертикальних динамічних навантажень до 5 %. Досліджено напружено-деформований стан буксового вузла під дією динамічних навантажень, що передаються від нерівностей рейкового шляху. Розв’язано контактну задачу взаємодії конусних втулок та шару, як складових частин ходової частини. Розроблене конструктивне рішення буксового вузла впроваджено на підприємстві ТОВ «ДЗБМ». За результатами роботи розроблено ряд методик розрахунку та рекомендацій.ru_RU
dc.description.abstractДиссертация посвящена решению вопросов устойчивости движения шахтной вагонетки по рельсовому пути с физическими несовершенствами. Предложено новое техническое решение по увеличению запаса устойчивости движения вагонетки путем введения дополнительной кинематической подвижности переднего набегающего колеса, что снижает угол набегания реборды на рельс. Разработана математическая модель, состоящая из 16 дифференциальных уравнений второго порядка, полученных при помощи уравнения Лагранжа второго рода. Доказано, что введение дополнительной кинематической подвижности колеса позволяет повысить запас устойчивости до 20 %. Снижение неподрессоренной массы обеспечивает уменьшение вертикальных динамических нагрузок до 10 %. Исследовано напряженно-деформированное состояние буксового узла под действием динамических нагрузок, передающихся от неровностей рельсового пути. Определены рациональные параметры втулок и шаров, упруго- диссипативного элемента буксового узла шахтной вагонетки с дополнительной кинематической подвижностью выходных звеньев. Разработанное конструктивное решение внедрено на предприятии ООО «ДЗСМ». По результатам работы разработан ряд методик расчета и рекомендаций.ru_RU
dc.description.abstractThe dissertation is devoted to solution of mining wagon stability problem while interaction with rail track, which obtains physical irregularities. Owing to surviour mining environment, rail track characteristics has extreme imperfections in all directions. This causes an additional dynamical stress on each members of a chassis. As a result, the distinguish feature of mine wagon exploitation is large amount of derailments. Basing on the study of domestic organizations, the quantity of wagons’ derailment occurs 12 times more frequent in comparison with locomotives. Therefore, there are two ways to solve such problem. First one is aimed to improve rail track characteristics. But the problem consists of the lack of funds and impossibility to stop the fast-changing shaft geometry, which is caused by overburden stress. The second way needs the development of a new wagon design, which will compensate the track irregularities. 20 Therefore, an innovative axle-box is proposed, which allows increasing safety factor of mining wagon both on straight and curvilinear tracks. It is possible owing to additional kinematical moveability of ongoing front wheel that decreases angle of attack. For this matter, each wheel has extra degree of freedom. The necessity of additional moveability is obvious in automobile conception. The similar concept but for each will is reflected in mining wagons chassis. A calculation scheme of mining wagon with additional angular moveability of ongoing wheel is developed. According to calculation scheme a mathematical model, which consists of 16 differential equations of the 2nd order that have been obtained by Lagrange equation of 2nd kind, are developed. The model is solved by numerical method. In order to varify the results, an additional mathematical model in “Universal mechanism” is developed. Through mathematical simulation we have obtained the numerical characteristics of wagon drive along the rail track, which characteristics corresponds the existing track of mine “Stepnaya” DTEK Pavlogradugol’. Theoretical results verification were provided on the similar track on the ground facilities, using wagon ВГ-3,3-900 type and accumulator ground locomotive. Therefore, we have proved the statement, that additional moveability of wheel is not lack of design or result of wear – it is feature of safety factor improvement, if the moveability predicted by design. An influence of the track irregularities on dynamic stress loading and on safety factor is studied. It is proven, that additional wheel’s moveability causes increase of safety factor up to 20 %. Cut off the unsprang masses provides decrease of vertical dynamical stress loads to 10 %. The stress-strain state of axle-box under high dynamic stress is studied by Ansys. The load, which applied on the axle-box correspond the existing dynamical stress, that have been studied through mathematical simulation. Analysis of finite-element nomograms shows, that maximal principal stress of the axle-box members does not exceed 68 MPa. Maximal lifetime arises on spheres and cone bushings. The elastic-dissipative elements on the wheel center provides the dynamical stress reduction, but total deformation of the unit does not cause the angular displacement of the wheel. The displacement arises in the cone bushings. The contact stress problem of chassis elements is solved using the Herzian theory of contact stress. Substantiated, that principal stress in the pair wheel-cone bushing does not exceeds To obtain necessary motion parameters, an area of rational parameters for bushings and spheres, elastic-dissipative units of mine wagon are defined. Thus, the rational parameters guarantee both high lifetime of contact pairs and rational degree of wheel displacement. The developed design of the axle-box is implemented at “DZSM” LLC, where it exploits, and several industrial organizations, where the calculation methodics are used for mining wagon design and production. Several calculation methodics and recommendations are developed.ru_RU
dc.language.isoukru_RU
dc.publisherВидавництво НГУru_RU
dc.relation.ispartofseriesАвтореферат;A18031
dc.subjectшахтна вагонеткаru_RU
dc.subjectдодаткова кутова рухливістьru_RU
dc.subjectзапас стійкостіru_RU
dc.subjectкутове зміщенняru_RU
dc.subjectшахтная вагонеткаru_RU
dc.subjectдополнительная угловая подвижностьru_RU
dc.subjectзапас устойчивостиru_RU
dc.subjectугловое смещениеru_RU
dc.subjectmine wagonru_RU
dc.subjectadditional angular moveabilityru_RU
dc.subjectsafety factorru_RU
dc.subjectangular displacementru_RU
dc.titleОбгрунтування параметрів шахтної вагонетки для забезпечення високої стійкості руху по рейковому шляху з недосконалостямиru_RU
dc.title.alternativeОбоснование параметров шахтной вагонетки для обеспечения высокой устойчивости движения по рельсовому пути с несовершенствамиru_RU
dc.title.alternativeSubstantiation of mine wagon's parameters to increase safety factor while driving on the imperfect rail trackru_RU
dc.typeOtherru_RU
dc.identifier.udk622.625ru_RU
Розташовується у зібраннях:05.05.06 – Гірничі машини

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
CD510.pdf1,13 MBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.