Т. 2
Permanent URI for this communityhttps://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/170209
Browse
3 results
Search Results
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Проблема посилання на задачу Л. Керрола у догматизмі П. Флоренського(НТУ " ДП", 2024)Ляшко С. В.В останні три десятиліття інтерес логіків і філософів до оригінальних формул П. Флоренського різко зріс. І йдеться першочергово про його вирішення задачі Л. Керрола, яка в загальному вигляді подається так: «q включає (implique) r; але p включає, що q включає не-r. Що необхідно виходить із цього (que fait-il en conclure)?]». Сам Л. Керрол, як і більшість логіків його часу вважав, що в такому випадку р є хибним, оскільки імплікує в себе неможливе. П. Флоренський же підмітив ту цікаву особливість, що насправді хибним могло би виявитися і q, а це у свою чергу, на думку мислителя, призводило до того, що «висновок здорового ґлузду не дає певного, суворо-логічного вирішення». Далі пропонується оригінальне вирішення: «звичайне q припиняє бути таким за особливих обставин, а саме – за обставини р», але це ніяк не означає того, що один із членів задачі безґлуздий. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Критика традиційного образу Івана Вишенського в українській науці(НТУ "ДП", 2024)Ляшко С. В.Несправедливо обділений увагою вітчизняний дослідник Г. Г. Шпет, дає нам невеликий список учених, які разом із ним самим по-справедливости, без упереджень оцінили цілу історичну епоху в українській філософії: від початку письменности у східних слов’ян – до ХVІІІ ст. Назва цієї доби пропонується красномовна: «період невігластва». Наведемо узагальнюючу цитату зі Шпета: «Широкої освічености і поготів науки, бодай богословської, за таких умов годі чекати. Духовенство і знать не тільки не мали уявлення про наукові й філософські інтереси, але й не утворювали навіть, як то було в новій західній історії, міцного освіченого прошарку нації. Наскільки давні руські повчання та слова говорять про низький культурний рівень, про дикість норовів і про відсутність розумового натхнення у тих, до кого вони були звернені, настільки ж вони свідчать про відсутність розуміння задач дійсної розумової культури в тих, від кого йшли». Водночас, у нашій науковій періодиці можна зустріти неадекватні навіть з точки зору «виховної історії» твердження про те, мовляв у Володимира Мономаха прослідковуються прямі впливи гностицизму - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Очисний скепсис як вихідна точка філософствування Р. Декарта та П. Флоренського(НТУ "ДП", 2024)Ляшко С. В.При першому ж наближенні стає зрозумілим, що обидва зазначені нами у назві теми мислителі подібні між собою принаймні в двох речах: 1) вони є представниками теїстичного погляду й 2) двоє починали свої філософські пошуки з очисного скепсису. Щодо останнього, то обидві постаті, математики та філософи, зверталися від початку до Монтеня, С. Емпірика та Піррона як основних опонентів будь-якого достеменного знання. Даний підхід здається нам украй важливим не лише методологічно, а й історично. В обох випадках він призвів до епістемологічно-гносеологічного прориву. Наприклад, Р. Декарт, зрештою став першим представником Нової (модерної) філософії у Європі. Але шляхи, якими йшли обидва, значно різняться, стаючи чимось подібним до двох боків медалі: раціонального й ірраціонального.